måndag 29 november 2010

Mitt nya träningsprogram och testresultat!

Ja, som jag sa så har jag nytt träningsschema nu! Träffade min coach i fredags för att göra en kroppsmätning (fett, vatten och muskelmassa). Vi kom fram till att min muskelmassa var för låg och satte nu ihop ett program för maximal muskeltillväxt! Han sa också: "Vill du nå de här resultaten nu så får du vara beredd att verkligen plåga dig på gymmet" - och vad säger man? No pain, no gain!

Resultatet av kroppsmätningen såg ut såhär:

fett 22,9%

muskelmassa 43,1%

vatten (utanför cellerna) 34%

Min coach Reijo sa att anledningen till att jag verkar ha svårt att öka i muskelmassa kunde vara att jag är vegetarian och på så sätt har svårt att få i mig bra och tillräckligt med protein. Men en annan bidragande faktor kunde absolut vara att jag cyklar en mil som uppvärmning, innan jag kommer igång med styrketräningen! Detta gör att jag använder kolhydraterna till uppvärmningen, och slutet på styrketräningen blir katabol istället för anabol. Dessutom har jag kört alldeles för långa pass, då han berättade att ett fullt kolhydratsförråd håller i ca 90 min.

Så då har jag alltså lagt energin på fel ställe och styrketräningen har på slutet istället blivit nedbrytande! Så nu har vi fixat lite med det. Såhär ser mina pass ut nu! Fortfarande split 2

1

uppvärmning - 5 min roddmaskin

bröst - bröstpress + hantelpress lutad bänk

axlar - hantelpress + sidolyft med hantlar

triceps - pushdown + liggande frenchpress med hantlar

mage - magmaskin + situps på lutande bänk

Idag avslutade jag med att cykla en mil


2

uppvärmning - 5 min rodd

ben - utfall + knäböj + bencurl

rygg - low rowmaskin + vertikalt drag + korsryggsbänk

biceps - armcurl mot bänk + stående armcur

Någon form av cardio som avslut, säkerligen milen då också.


Så nu kommer jag köra varannan gång! Efter gymmet blev det denna smaskiga måltid: ris, majs, morötter, gröna bönor, stekta champinjoner och sojabitar!

1 kommentar:

  1. Gammalt inlägg, men här kommer lite intressant läsning, angående styrka kondition i dina pass:

    https://www.ast-ss.se/Html/article.asp?ArticleID=976

    Summa kardemumma: kondition och styrka bör tränas med 8 timmars mellanrum. Eller också kööör man bara när man känner för det :)

    SvaraRadera